Manic Street Preachersin viimeinen keikka ennen pientä
taukoa oli massiivinen, ja yhtälailla massiivinen on raporttikin. Beware!
Herään lauantaina 17. joulukuuta Queenswayn kupeessa olevasta hostellista parinkymmenen minuutin päiväunilta. Olo on uupunut, mutta vedän mustat kajalit ja glitterit silmiini ennätysajassa, totean, että hiukset ovat mitä ovat ja tarkistan sadannen kerran, että sähköposti lippujen hakemista varten on pakattu käsilaukkuun. Punat huuliin ja menoksi. Metroa pitää vaihtaa Bond Streetillä, on vaikea pysyä aloillaan kun jännitys pistää jalat vipattamaan.
North Greenwichin O2 on hillitön kompleksi, jossa on useampi
esiintymistila, elokuvateatteri ja säkillinen baareja ja ravintoloita. Itse O2
Arena vetää 20 000 henkeä. Katos suojelee sateelta tuubiasemalta paikan
päälle käveltäessä - agendassa on lippujen haku box officesta, puikahtaminen sisälle
ja pitkän jonon perälle varsinaiseen halliin päästäkseen. Turvatarkastus, ranneke,
muiden fanien glittereiden, höyhenpuuhkien ja leoparditakkien kadehtimista ihastelemista.
Ja sitten halliin, jossa vastassa odottaa hopeinen esirippu ja Nicky Wiren
tuttuun tapaan puuhkilla koristeltu mikkiständi. Iik!
Aikataulu on tiukka kaikkien 38 kappaleen saattamisesta
loppuun ennen yhtätoista illalla, mutta setti alkaa silti myöhässä. Pian screenit kuitenkin pyörittävät The National
Treasures –videopätkää David Bowien instrumentaalin Speed Of Lifen soidessa
taustalla. Sitten se alkaa. You Stole The Sun From My Heart aloittaa vahvasti – James Dean Bradfield seiloripaidassa, Nicky merkeillä ja teksteillä koristellussa
takissa ja Sean Moore tyylikkäästi mustissa. Heti perään yksi lemppareistani, Love’s
Sweet Exile (Jamesin täydellinen kitarasoolo! You’re my fucking guitar hero!),
jonka jälkeen Motorcycle Emptiness. Juhlaa!!!! Kaivan (työ)puhelimeni laukusta ottaakseni pari hämärää
kuvaa, mutta sitten pitääkin taas jatkaa pomppimista. Tunnen, miten laukussa
nestehukan varalle oleva omena tippuu jonnekin ihmisten jalkoihin. Hetken
päästä hoksaan, että henkilökohtainen puhelimeni on myös kadonnut, samoin
luultavasti muutakin. Shait! Löydän kynän ja shortseista irronneen kultaisen
napin (!) kuin ihmeen kaupalla lattialta myöhemmin (!!), mutta puhelin loistaa
poissaolollaan vilkuiluista huolimatta. Mutta kun lavalla on upea walesilaistrio,
ei yksi kadonnut kännykkä paljoa kiinnosta ja siirränkin kaiken energiani rokkaamiseen.
Taustalla pyörivät musiikki-, artsy- ja livevideot täydentävät,
mutta eivät vie tehoja pois kokonaisuudelta. Lavarekvisiittaan kun kuuluu
puihin ripustettuja keijuvaloja ja glitterillä kuorrutettuja patsaita,
unohtamatta katossa roikkuvaa jättimäistä discopalloa. Pääosassa ovat silti
ehdottomasti rokkarit, jotka ovat pitkästä urasta (ja ikääntymisestä)
huolimatta hurjassa vedossa. Nicky loikkii tapansa mukaan ympäri lavaa, vaihtaa
asua kesken kaiken kuten lupasikin, hajottaa olkapäänsä Revolissa (I should be
doing fucking yoga and pilates like Coldplay) ja näyttää kauniilta kuten aina.
Sean piiloutuu hiljaisena rumpusetin taakse, mutta energia näkyy soitossa. JDB ei jää pomppimisessa pahasti kakkoseksi Wirelle, ja vaikka hänen
äänensä ei ehkä yllä yhtä korkeisiin säveliin kuin nuorempana, kaikuu The Masses
Against The Classesin huuto komeasti areenan seiniä pitkin. Yleisö on
hurmaantunut ja kaiken kaikkiaan soundit ovat yllättävän kohdillaan ottaen
huomioon tilan suuruuden. Lisäksi Bradfieldille pitää antaa täydet pointsit siitä, että hän muistaa kaikkien kappaleiden sanat ulkoa ilman apuja.
Richeya ei tietenkään unohdeta missään vaiheessa – hän on aina mukana kaikessa mitä bändi tekeekin. Edwardsista kerrotaan useaan otteeseen sanallisten ja visuaalisten muistojen kautta. Faster omistetaan herralle sanoilla here's his fucking masterpiece, ja riehun niin paljon kuin kropasta irti lähtee, vaikka ikuisesti 27-vuotiaaksi jäävän kitaristin muisteleminen luokin surullisen verhon yleisön ylle. Mammuttimainen setti on jaettu kahtia ja biisit sekoitettu onneksi muuhun kuin aikajärjestykseen, jolloin yllätyksellisyys säilyy. Ennen väliaikaa The Everlasting ja If You Tolerate This… saavat herkistymään toden teolla.
Toinen puolikas alkaa Australialla. On hauskaa, miten pojat eivät häpeile nostalgiahuuman nostattamista ja dissaavat itsekin muutamia biisejään (turhaan minusta). Rakastan kyllä jokaista välispiikkiä ja kitarariffiä täysillä – Tsunami lienee ainoa, johon en keskity yhtä vahvasti kuin muihin (a) bändin huonoimpia biisejä ja b) siinä vaiheessa sain tiedon, että äiti onnistui sulkemaan liittymäni, jes). Nicky nähdään nyt minihameessa, hupparissa ja polvituissa, mutta Jamesey vaihtaa paitaa yhtälailla (NW: Fuck me look at him making a costume change!). Illan aikana kakkossolisteina lavalla vierailevat Gruff Rhys (Super Furry Animals) ja Nina Persson (The Cardigans), mutta cameot jäävät ehdottomasti toissijaisiksi, sillä tämä ilta ei ole heidän.
You Stole The Sun From My Heart
Love's Sweet Exile
Motorcycle Emptiness
(It's Not War) Just The End Of Love
Everything Must Go
She Is Suffering
From Despair To Where
Autumnsong
Empty Souls
Let Robeson Sing (feat. Gruff Rhys)
Faster
Life Becoming A Landslide
Kevin Carter
Little Baby Nothing
This Is The Day
The Everlasting
Indian Summer
Stay Beautiful
If You Tolerate This Then Your Children Will Be Next
----
Australia
La Tristesse Durera (Scream To A Sigh)
Found That Soul
There By The Grace Of God
Some Kind Of Nothingness
You Love Us
Suicide Is Painless (Theme From M*A*S*H)
Revol
The Love Of Richard Nixon
Ocean Spray
The Masses Against The Classes
Roses In The Hospital
So Why So Sad
Postcards From A Young Man
Your Love Alone Is Not Enough (feat. Nina Persson)
Slasn 'N' Burn
Tsunami
Motown Junk
A Design For Life
Lemppareita keikalta jää käteen runsaasti: Faster, Revol, She Is Suffering, Masses, Little Baby Nothing, Stay Beautiful, You Love Us, Roses In The Hospital (pidennetty versio)… Jokainen kappale on livenä tajuttoman hieno. Jo ennen reissua käheäksi muuttunut ääneni häviää täysin viimeisten biisien aikana ja A Design For Lifen aikana lopullisuus iskee silmille. Walesin väreissä välkkyvät hileet putoavat ihmisten päälle, kerään niitä mukaani minkä ehdin ja yritän saada kurkusta ulos viimeiset kiljumiset. Nicky ottaa polaroid-kuvia yleisöstä ja James sanoo, että nähdään Britanniassa kahden vuoden päästä, hopefully. Jostain syystä tuo nimenomainen sana tarttuu tiukasti takaraivoon ja herättää pienen pelon siitä, näkeekö bändiä livenä enää koskaan. Sillä ei tämä kuusi kertaa riitä!! Lopuksi Nicky hajottaa bassonsa kunnon rock ’n’ roll –hengessä (ja katuu sitä myöhemmin, haha).
Lemppareita keikalta jää käteen runsaasti: Faster, Revol, She Is Suffering, Masses, Little Baby Nothing, Stay Beautiful, You Love Us, Roses In The Hospital (pidennetty versio)… Jokainen kappale on livenä tajuttoman hieno. Jo ennen reissua käheäksi muuttunut ääneni häviää täysin viimeisten biisien aikana ja A Design For Lifen aikana lopullisuus iskee silmille. Walesin väreissä välkkyvät hileet putoavat ihmisten päälle, kerään niitä mukaani minkä ehdin ja yritän saada kurkusta ulos viimeiset kiljumiset. Nicky ottaa polaroid-kuvia yleisöstä ja James sanoo, että nähdään Britanniassa kahden vuoden päästä, hopefully. Jostain syystä tuo nimenomainen sana tarttuu tiukasti takaraivoon ja herättää pienen pelon siitä, näkeekö bändiä livenä enää koskaan. Sillä ei tämä kuusi kertaa riitä!! Lopuksi Nicky hajottaa bassonsa kunnon rock ’n’ roll –hengessä (ja katuu sitä myöhemmin, haha).
Yleisössä on porukkaa, joka seisoo paikallaan ja jättää
aploditkin väliin (mitä en voi käsittää!), mutta jokainen tallaa tavallaan – pogoilijoitakin
löytyy reippaasti ja hyväntuuliset Manicsit kiittävät yleisöä loistavasta energiasta – you're the best fucking fans in the world. Kolme- ja puolituntinen live on pisin missä koskaan olen ollut osallisena, mutta se hujahtaa silti ohitse valonnopeudella ja jättää melkoisen PGD’n
jälkeensä. En rehellisesti sanoen ole koskaan nähnyt yhtä hienoa hallikeikkaa - intiimiä, riehakasta ja samalla jotain niin suurta.
Manicsit ottivat tilan haltuunsa ääriään myöten ja toivat hippusen glamouria
pimeään talveen. En voi pukea sanoiksi sitä kiitollisuuden ja haikeuden tunnetta,
minkä ilta jätti jälkeensä, mutta saatan tässä parin vuoden sisällä kuolla ikävään. Huhhuh mikä ilta! A Night of National Treasures ♥
Pakollinen video-osuus muutamasta illan upeimmasta:
Love's Sweet Exile (alku! soolo!)
Revol (jännästi yhdestä ennestään ei-niin-suuresta-lempparista kehkeytyi yksi setin parhaimmista!)
Faster (etenkin intro!)
A Design For Life (sisältäen alku- ja loppuspiikit sekä basson hajottamisen, itse biisistä parempi versio täällä - ensimmäisen säkeistön toinen puolikas eli yleisön laulaminen ja JDB'n mukana pomppiminen tuo hillittömät kylmät väreet iholle joka kerta!!)
When
Nicky digs out his Polaroid camera to capture shots of the crowd and James says we’ll see each other in two years’ time, hopefully,
things start to hit in the face – this is it. The last song, A Design
For Life (as always), the end of the three-and-a-half-hour gig that went
by so incredibly fast. I’ve never experienced such good sounds or
intimate atmosphere on a gig this size – the venue is packed and despite
the few odd ones, everyone’s been bouncing and enjoying their time to bits. Staying true to rock 'n' roll lifestyle, Mr Nicholas Wire smashes his bass in half to end the show.
The comedown on Monday, after arriving back to Finland, is huge. But despite the PGD I feel very grateful to have had the chance to experience something so special! A Night of National Treasures indeed. ♥
(huomatkaa hile hiuksissa, eh) |
Pakollinen video-osuus muutamasta illan upeimmasta:
Love's Sweet Exile (alku! soolo!)
Revol (jännästi yhdestä ennestään ei-niin-suuresta-lempparista kehkeytyi yksi setin parhaimmista!)
Faster (etenkin intro!)
A Design For Life (sisältäen alku- ja loppuspiikit sekä basson hajottamisen, itse biisistä parempi versio täällä - ensimmäisen säkeistön toinen puolikas eli yleisön laulaminen ja JDB'n mukana pomppiminen tuo hillittömät kylmät väreet iholle joka kerta!!)
The Manic Street Preachers’
greatest hits gig at London’s O2 Arena last Saturday was mammoth-like,
and so is my report on it – at least in Finnish. Let’s see how this
translation works out.
After
frosting eyelids with glitter and painting lips ruby read, I headed to the
tube station with a friend. The journey from Bayswater to North
Greenwich isn’t long, but when massive excitement is starting to build
up inside of you time seems to pass unbelievably slowly, and it’s hard
to stand still! Our tickets couldn’t be shipped overseas so we had to
pick them up at the box office and then head inside the gigantic O2.
Somewhere there the actual O2 Arena awaited. Feather boas, leopard
prints and glitter were without a doubt the dress code of the night, and
for a reason. Manics’ concerts are always full of glam and this one
more so than ever.
Inside
the arena a silver curtain blocked the view to the stage. When the concert itself
finally started a bit late, by a National Treasures video with David
Bowie’s instrumental Speed of Life playing in the background, everyone
was hyper. Soon enough the band came on stage and started strong with
You Stole The Sun From My Heart – James Dean Bradfield in a sailor shirt
screaming on top of his lungs, Nicky Wire beautiful as always in a
jacket covered with patches and quotes, and Sean Moore dressed in black,
as cool as ever. One of my favourites – Love’s Sweet Exile – was played
second and Motorcycle Emptiness right after that. Bliss!! At this point
I realized my (personal) mobile phone was missing, it had dropped out of my purse. Oh dear. But
honestly it didn’t bother me that much – there was a splendid show on
stage, who cares about old cell phones?!
The set of 38 songs goes on and on, rocking the whole arena through. Nicky jumps around the stage, changes outfits just like he promised and hurts his shoulder during Revol ('I should do fucking yoga and pilates like Coldplay'), while JDB and Sean aren’t left behind a bit. The stage is decorated with fairy lights, big screens and glittery statues, not to mention the huge disco ball in the ceiling, but they don’t distract the attention from the band. The Manics might be middle-aged, but they play rock ‘n’ roll like it’s the last thing they’ll do. The evening is full of good energy, love and nostalgy.
The set of 38 songs goes on and on, rocking the whole arena through. Nicky jumps around the stage, changes outfits just like he promised and hurts his shoulder during Revol ('I should do fucking yoga and pilates like Coldplay'), while JDB and Sean aren’t left behind a bit. The stage is decorated with fairy lights, big screens and glittery statues, not to mention the huge disco ball in the ceiling, but they don’t distract the attention from the band. The Manics might be middle-aged, but they play rock ‘n’ roll like it’s the last thing they’ll do. The evening is full of good energy, love and nostalgy.
But
sadness can’t be put aside either. The moments where Richey is
remembered leave a wistful veil on the audience with tears in
everybody’s eyes. But it doesn’t last forever. When Faster is dedicated
to the forever 27-year-old rocker with Nicky’s words ‘here's his
fucking masterpiece’, I jump and scream as much as I can.
The
set is divided in half. After starting again with Australia Nicky has
changed into a hoodie and miniskirt (he said earlier that he can’t wait
to get into a dress), and manages to joke about JDB’s costume change. 38
singles are mixed up to create some surprise effect to the setlist. The
Welsh rockers aren’t so fond of all their songs even themselves, but I
love each guitar riff and word that comes out of their mouths (albeit
Tsunami is the one I kind of lose my concentration on). Gruff Rhys from
Super Furry Animals and Nina Persson from The Cardigans make their guest
appearances on stage, but this night isn’t about them. This is about
the four (yes, four) musicians, who continue to amuse their fans year
after year. And they aren’t ashamed to feel the nostalgy themselves.
The comedown on Monday, after arriving back to Finland, is huge. But despite the PGD I feel very grateful to have had the chance to experience something so special! A Night of National Treasures indeed. ♥
Oijjoijjoi miten mieletön ilta sulla ollut! <3
ReplyDeleteWanaja + muut keikat yhteensä ei saletisti vedä vertoja!
Nyt voisin vähän vihertää kateudesta...
RAUS RAUS FILA FILA!
<3 Ansku
(Tai kuten olen joskus aikoinaan väärin kuullut; RÄYH RÄYH FINLAND FINLAND! ;D)
ReplyDelete<3 Ansku
Kyyneleet tuli silmiin välittömästi kun Love's Sweet Exile alkoi taustavideoineen ja kyyneleet tuli silmiin tätä lukiessa. En vaan pysty kuvailemaan miltä kaikki tuntui, kun en edes oikein käsitä sitä. Koko keikka hujahti tajuttoman nopeasti ja jälkeenpäin sitä vain ihmetteli että "mitä tapahtui?" Paitsi sen muistan, että lempibiisin eli Fasterin huusin ja riehuin läpi niin antaumuksella että heikompaa hirvittäisi.
ReplyDeleteTästä kokemuksesta toipuminen tulee kestämään kauan.
Ansku, kyllä!! Paras Manics ikinä <3 Ja haha toi väärin kuultu :D
ReplyDeleteblack cherry, juuri näin. Itku! Mulla oli jotenkin hirveä tarve saada kaikki kirjoitettua niin yksityiskohtaisesti muistiin kun vain pystyin. Sillä en halua unohtaa mitään <3
Pelkkiä kylmiä väreitä tuosta A design for lifestä.
ReplyDeleteJestas mikä pläjäys! Tuollaiseen superkeikkaan mahtuu tietysti aika monta harvemminkin kuultua kappaletta, kuten juuri tuo Revol - en olisi ikimaailmassa uskonut, että yhtye enää edes soittaa sitä missään. Aktiivisimpina Manics-aikoinani noin kymmenen vuotta sitten muistelisin lukeneeni jostain, että yhtye (tai ainakin Bradfield) (ehkä) vihaa laulua.
ReplyDeleteJa juu. Kyllä tässä vähän itsellenikin tuli olo, että tällä taidetaan ohittaa kesäinen Hämeenlinna (vaikka kesäinen Hämeenlinna oli sekin kyllä ihan kiva).
Juho, todellakin *_____*
ReplyDeleteJohannes, joopa! Toisaalta, niitä kaivattuja b-puolia ei sitten voinut kuvitellakaan kuulevansa. Mutta kun sen tiesi etukäteen, ei voinut pettyä - eikä tollasen keikan jälkeen nyt vaan voi olla pettynyt olo muutenkaan!! Voittaa kaikki muut Manics-keikat aika kepeästi kyllä.