14 Oct 2012

The xx - Chained

Verkkaisiin viikonloppuaamuihin ei ole täydellisempää levyä kuin The xx'n Coexist. Myönnän, suhtauduin levyyn erittäin varauksellisesti, ja sen ilmestymisen jäkleen menikin hetki, ennen kuin uskalsin tarttua aiheeseen. Siitäkin huolimatta, että lätty oli saanut vain kehuja. Pelkäsin liikaa pettyväni.

Rakastuin bändin debyyttiin parisen vuotta sitten. Keikka Flow'ssa oli ihana, mutta alitti kuitenkin odotukseni aavistuksenomaisesti, mikä todennäköisesti johtui enemmän olosuhteista kuin bändistä itsestään. Ajattelin, että kakkoslevy ei voi mitenkään ylittää ensimmäistä. Kuinka väärässä olinkaan! Coexist on täydellinen kokonaisuus. Se ei kuulosta yksittäisiltä hittiraidoilta samalla tavalla kuin edellinen levy, vaan jokainen kappale täydentää toistaan. Bändi kuulostaa varmemmalta kuin koskaan utuisine soundeineen. Vaikka äänikerroksia ei ole kymmeniä ja osasta biisejä puuttuvat radioralleille tutut, päähän soimaan jäävät koukut, juuri nämä syyt ovat levyn kannattimet. Tällä hetkellä tuntuu, että Coexistia ei pysty kuuntelemaan puhki. Siispä laitan sen soimaan uudelleen.




There is no other album so perfect for lazy weekend mornings than The xx's Coexist. I must admit I felt very reserved towards the album and it took me a while before I dared to listen to it, despite the fact that it has gained only positive feedback. But I was too scared I'd be disappointed.

I fell in love with the band a couple of years ago. Their gig at Flow Festival didn't quite catch up with my expectations though (I guess it was more because of the circumstances than the band itself). I thought that there's no way the second album could compete with the first. How wrong was I! Coexist is a perfect entity. It's not made of singular hit tracks like the debut, but each song completes the others. The band sounds more sure with its misty sounds. Although there aren't dozens of layers of sound and some of the songs lack a certain radio friendly catch, those are just the reasons the record stays high. Right now I feel like I can't get bored of Coexist. So I'll just hit play again.

No comments:

Post a Comment

Say hello, we'll appreciate it!